December 18, 2009

MENANTI BURAQ

KUMPULAN cerpen ketiga Marsli N.O ini diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada tahun 2008. Memuatkan 27 cerpen Marsli N.O yang ditulis di antara rentang waktu 1989 hingga 2001 yang sebahagian besarnya pernah disiarkan di majalah dan akhbar seperti Dewan Sastera, Era, Dewan Budaya, Fantasi, Dakwah, Watan, Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Bacaria dan Utusan Zaman.

Sebelum ini, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur telah menerbitkan kumpulan cerpen hasil karya Marsli N.O berjudul “Biduan” (1994) dan “Demi” (1998). Selain itu, secara persendirian Marsli N.O juga menerbitkan kumpulan cerpen “Penipu” yang memuatkan 8 cerita pendek pada tahun 1997.

Kebanyakan cerpen di dalam kumpulan cerpen ini secara intinya memaparkan persaoalan di sekitar pemimpin dan kepimpinanan. Pemimpin sebagai protoganis atau antoganis bergerak seiring dan menjadi bahan perbincangan yang tidak pernah selesai. Walau bagaimana pun tiada hukum atau penentuan hitam putih yang diberikan. Segalanya diserahkan kepada pembaca untuk menilai dan menentukan mana yang baik dan mana yang buruk.

Lantaran ini jugalah barangkali blurb di bahagian kulit belakang kumpulan cerpen ini mencatatkan: “Cerpen yang terungkap dalam kumpulan cerpen ini membicarakan isu tentang pemimpin dan kepimpinan. Mesej yang diketengahkan oleh pengarang akan merangsang minda pembaca untuk menilai pemimpin yang baik atau di sebaliknya. Pendekatan psikoanalisis diterapkan dalam cerpen untuk menganilisis perasaan dalaman diri watak utama iaiatu pemimpin yang gagal atau menyalahguna kuasa semasa diberi tanggungjawab sebagai pemimpin.”

Pelawat blog ini dan juga pembaca yang lain sila dapatkan kumpulan cerpen ini di kedai-kedia buku yang menjual terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur atau di pasaran.Atau boleh juga dipesan langsung ke alamat penulisnya jika ingin mendapatkan tandatangan penulis dengan cara mengirimkan wangpos atas nama RAMLI BIN SELAMAT wang pos RM30 (RM28 harga buku + RM2 ongkos pos) atas nama RAMLI BIN SELAMAT ke alamat surat menyurat penulis. Simpan keratan wangpos untuk tuntutan semula sekiranya kiriman tidak diterima oleh pemesan.

Pesanan boleh juga dilangsungkan dengan memasukkan jumlah RM yang sama ke akaun MAYBANK penulis dengan menghubungi MARSLI N.O lewat email: marslino@yahoo.com

No comments:

Post a Comment